در حاشیه همایش رسانه ها و فناوری های اطلاعاتی در خدمت کاهش خسارات بلایای طبیعی مطرح شد:

استفاده از بیگ دیتا در مدیریت بحران

در همه جای دنیا یکی از اصلی ترین اطلاعات همین حوزه دیتاست و کلان داده ها مورد استفاده قرار می گیردتا بر مبنای آن برنامه ریزی کنند.
استفاده از بیگ دیتا در مدیریت بحران
سه شنبه | ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ - ۰۰:۲۹ |
کد خبر : ۱۹۱ |
اطلاع رسانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، ظهیر صباغ پور روز دوشنبه در حاشیه همایش رسانه ها و فناوری های اطلاعاتی در خدمت کاهش خسارات بلایای طبیعی در پنل تخصصی رسانه های جدید، ارتباطات ریسک و ارتباطات بحران در دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع کلان داده ها، شبکه های اجتماعی و مدیریت بلایای طبیعی افزود: البته باید گفت که علاوه بر ضعیف بودن مدیریت بحران در ایران، ما نسبت به آن کوتاهی هم می کنیم. 
وی تصریح کرد: شبکه های اجتماعی روز به روز در کشور افزایش می یابد و این اتفاقات برای ما باید تجربه باشد و باید به این بخش بها بدهیم که چطور در این فضا حجم اطلاعاتی که وارد می شود از بخشی از آن به صورت سیستماتیک استفاده کنیم. 
وی درباره مدیریت بحران و وضعیت ایران در حوادث اظهار داشت: ایران در بروز حوادث در آسیا مقام چهارم و در جهان مقام ششم را دارد. 
وی چالش اصلی در مدیریت بحران را کلان داده ها دانست و افزود: به حدی این داده ها بزرگ است که خیلی نمی توان آنها را تجزیه و تحلیل کرد. اما در حوزه مدیریت بحران چگونه می توان از این کلان داده ها استفاده کرد. 
وی تصریح کرد: همه ما با شهروند خبرنگار آشنا هستیم و همه مدام اطلاعات به شبکه های اجتماعی وارد می کنیم و مانند فیسبوک که ٤٠ میلیارد عکس از مخاطبانش دارد، باید سوال کرد این دیتا برای چیست؟ 
وی تصریح کرد: در بحث بحران چگونه می توان از این داده ها استفاده کرد، در همه جای دنیا یکی از اصلی ترین اطلاعات همین حوزه دیتاست و کلان داده ها مورد استفاده قرار می گیردتا بر مبنای آن برنامه ریزی کنند. 
صباغ پور ادامه داد: امسال سال پرحادثه ای مانند زلزله کرمانشاه و کشتی سانچی بود و تراژدی زیادی بود اما بازتاب این حوادث چگونه بوده است؟ البته بخشی از آن بازتاب خود مردم بوده است اما ما از این حجم انبوه چگونه می توانیم استفاده کنیم، دستیابی، تجزیه و تحلیل و دخیره سازی داده ها در این زمینه باید انجام شود. 
وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری هم وجود دارد که عدم اطمینان بخشی از اطلاعاتی است که نمی توانیم صحت آنها را تایید کنیم. 
صباغ پور ادامه داد: در بحران ها از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنیم همانطور که در اتفاقات دی ماه فضا را به کانالی سپردیم که به حجم این اتفاقات افزود البته باید گفت بسیاری از شبکه ها و کانال های اجتماعی مانند شمشیر دو لبه است و می توان هم بحران را خاموش و هم آن را بیشتر بحرانی کند. 
وی معتقد است: رسانه ها به عنوان ابزار هستند تا از طریق آنها مدیریت اتفاقات آینده را داشته باشیم. 
همایش ملی رسانه ها و فناوری های اطلاعاتی در خدمت کاهش خسارات بلایای طبیعی به مدت یک روز با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران، سیدضیا هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامس و نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در محل دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است.
در این همایش چهار پنل تخصصی ' مدیریت بحران از منظر آموزشی و اجتماعی، پنل رسانه های اجتماعی، ارتباطات ریسک، ارتباطات بحران ، پنل رسانه های جدید و ارتباطات ریسک و ارتباطات بحران و پنل اخبار جعلی و شایعات رسانه ای در مواجهه با بلایای طبیعی برگزار شد. 

برچسب ها :

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 10 حرف باشد
  • اولین نظر را شما بدهید